Octavia E. Butler - Rokonság



Fenomenálisabb könyvvel talán nem indíthattam volna a szeptembert, egyszerre imádtam és gyűlöltem.

Imádtam, mert ez egy elég lightos sci-fi volt (megjegyzem számomra pont a tökéletes kategória), és egy nagyon komoly témát dolgoz fel, ami nem más, mint a rabszolgatartás. 
Egy történelmi fikció, ahol a főszereplő saját jelenében, 1976-ban író szeretne lenni, de egyszer csak arra lesz figyelmes, hogy már nem a saját idejében van, ugyanis valahogy visszautazott 1815-be, és nem csak mentálisan, de fizikailag is. Én alapvetően rosszul vagyok az elnyomás MINDEN FORMÁJÁTÓL, itt pedig azért erőteljesen megjelenik az erőszak, a feketékkel szembeni kegyetlenkedés, amikor egy fekete ember, ez esetben Dana nem lehet más, csak rabszolga, jogai egyenlőek a nullával, ráadásul még nő is.
Ahogy a fülszöveg is írja: "Az 1979-ben megjelent Rokonság érzékenyen és eredeti módon vizsgálja a faji és nemi alapú identitás témáit. A könyv negyvenöt évvel később sem veszített semmit az értékéből, így méltán tartják a science fiction egyik meghatározó művének.

Ezen felül pedig jól látható az is, hogy hogyan öröklődik generációról generációra a különböző embercsoportokkal szembeni agresszió, amikor a gyermekek szüleiket utánozva válnak rasszistává, elnyomóvá, verbális vagy fizikai bántalmazóvá. 

És hogy miért pont Rokonság? Dana saját ősei közé utazik vissza, egyik felmenőjét kell újra és újra megmentenie, aki mint kiderül, egy fehér rabszolgatartó fia. Az alapsztori egészen elképesztő volt, melyben egyik karakter nélkül nem élhetett a másik, miközben Dana saját elvei és értékrendjei felrúgásával próbálta állandóan életben tartani Rufust, a megaláztatás, fizikai bántalmazás ellenére is, és bár nekem egy kicsit hiányérzetet adott, hogy nem derült ki, pontosan miért kellett Danának a múlt és jelen közt ingázva sorozatosan megmentenie az egyik őse életét, de nálam nagyon magasra tette a mércét, kíváncsian várom, hogy fogok-e a hónapban olyat olvasni, ami ezt megütheti, vagy túl tudja szárnyalni, de őszintén nem hiszem. 

Fülszöveg:
1976-ban Dana arról álmodik, hogy író lesz. 1815-ben viszont rabszolgaként bánnak vele.

Amikor Dana és Rufus először találkoznak egymással egy marylandi ültetvény mellett, a fiú épp a folyó vizében fuldoklik. Dana megmenti őt - majd megteszi később újra és újra. 

Egyikük sem érti, hogyan képes Rufus megidézni Danát a jövőből, valahányszor az élete veszélybe kerül, ahogy nincsenek tisztában azzal sem, milyen kötelék fűzi őket egymáshoz.

Ám ahogy Dana egyre többet tér vissza a múltba, annál világosabb lesz számára, hogy az élete talán még azelőtt véget érhet, hogy egyáltalán elkezdődhetne.

Az 1979-ben megjelent Rokonság érzékenyen és eredeti módon vizsgálja a faji és nemi alapú identitás témáit. A könyv negyvenöt évvel később sem veszített semmit az értékéből, így méltán tartják a science fiction egyik meghatározó művének.

Természetesen most is rengeteg olyan idézetet találtam, ami valami miatt megérintett, így készítettem egy videót, amit itt láthattok:





Megjegyzések

  1. Nagyon tetszik nekem amit írtál a könyvről, valamint a fülszövege is nagyon megtetszett. Én is rosszul tudok lenni az elnyomásoktól és úgy ezzel járó dolgoktól, ám a könyvre kíváncsi vagyok, még ha nem is idén fogom elolvasni, de aztán ki tudja... A videód nagyon tetszik továbbra is, szeretem az idézeteket amelyeket kiveszel belőle 🥰 Ne hagyd abba, folytasd! ☺️

    VálaszTörlés
  2. Huhh.. izgalmas könyv lehet, bár lehet, hogy én nehezen olvasnám el az elnyomás miatt.. de biztosan szuper! 🥹

    VálaszTörlés
  3. Érdekes témát boncolgat a könyv és a történet is jónak tűnik. Köszönöm szépen az ajánlót, lehet, hogy el fogom olvasni én is.

    VálaszTörlés
  4. A téma ugyan nehezen befogadható, de szerintem jó, ha van egy könyv is, ami feldolgozza ezt a témát. Az ajánló is nagyon jó lett, felraktam a kívánságlistámra.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon érdekes a könyv témája. Mindig is érdekeltem a hasonló könyvek.

    VálaszTörlés
  6. Ez nagyon érdekes és sokatmondó könyv lehet, nem is gondoltam volna. Köszönöm szépen az ajánlót :)

    VálaszTörlés
  7. Nagyon jó könyvnek tűnik. Érdekes és egyszerre elgondolkodtató. Szerintem el fogom olvasni. Köszi az ajánlót.

    VálaszTörlés
  8. Ez aztán erős könyv lehet. Nagyon fontos témát boncolgathat, szuper a borítója egyébként.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Minden vámpírok atyja

Legutóbb olvasott Agave könyvek

Amilyen akkor voltam